torsdag 11 april 2013

Ge alla barn rätten till paljetter och bollspel.

Här har jag länkat ett väldigt bra inlägg som alla som överhuvudtaget möter barn bör läsa. Frågan är hur vi bäst motverkar att vi och de i vår omgivning könar våra barn?
Jag önskar verkligen att alla som har med våra barn att göra, Maja, Melvin och Elliot tar sig någon minut och läser det här. Fundera och agera därefter. Ni får kopiera länken och söka på den.

http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2013/april/konsrollerna-kommer-med-klara-forvantningar-och-de-som-inte-klarar-av-att-uppfylla-dessa-bestraffas-2.html

Jag blir ibland ledsen när jag tänker på hur vårt liv ser ut och vad det ger för signaler till barnen. Jag som sällan tar för mig och borrar eller lyfter tungt. Det blir oftast Kenny. Han lagar sällan vardagsmaten. Allt det där präglar barnen. Vad som är positivt är väl att vi bestämmer ungefär lika mycket och kanske ser de sin mamma som en stark person.
Jag vill också att Melvin ska få bära sin prinsessklänning och låtsas vara Merida utan att omgivningen fnissar. Att han ska få ha sin kalufs som han önskar ska bli lika lång som Rapunzels hår utan att människor i hans närhet påpekar att det kanske är dags att klippa honom! Ingen påpekar att hans syster borde göra det? Det är väl ändå lite förlegat? Han ser det. Hör det. Allting! Och jag märker hur det påverkar honom och det gör mig ledsen.
Lika ledsen blir jag när Kennys dotter ständigt söker bekräftelse för sitt utseende som om det var det viktigaste attributet hon har, när hon är så mycket mer. När hon förvånad konstaterar att pappa har en rosa tandborste....

Der är en sådan uppförsbacke. Att bara vi som föräldrar motverkar så gott vi kan räcker inte, det måste till en förändring av samhället. Folk måste förstå att våra barn behöver få vara barn.

Jag har till och med under de år jag vikarierade inom skolan fått höra från fast personal -Hon är faktiskt ganska bra på fotboll fast hon är tjej.
Man blir stum.
Man förklarar pojkars stökiga beteende med att de är just pojkar och använder flickor som krockkuddar mellan pojkarna i samlingsringen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar