torsdag 7 februari 2013

Kväll

Det har varit en intensiv eftermiddag. Att baka tillsammans med Elliot och Melvin är både roligt och vansinnigt stressande. Fyra små händer som rotar i saker de inte borde rota i. Fyra små händer som vill få tag i godsaker att smaka. Melvin bakade sina första helt egna bullar ❤

Mina hemgjorda semlebullar blev ungefär lika intressanta som Mammas. (Förlåt).. Men alltså. Varför blir hemgjorda semlor så där? Jag vill ha dem som de släta bullarna man kan köpa i affären. Luftiga och lätta. För det första så tror jag inte alls att man ska pensla dem med ägg? Men nu stod det så i receptet och dumt nog så följde jag det. Semlebullar ska inte vara glansiga, de ska vara matta. Mina blev helt fel. Men jag skiter i det, kommer att göra en god marsipanblandning med mandelessens i och spritsa grädda ovanpå så får de helt enkelt duga. Fortsättningsvis köper familjen Buchholtz färdiga semlebullar och gör egna semlor av. Det kostar inte många kronor men blir femtio gånger godare än hemgjorda.

Kanelbullarna blev okej. Inte mer. Jag är inte så bra på att göra bullar heller så jag fattar inte varför jag envisas? De blir inte alls som mammas. Eller farmors. Mm. Världens godaste bullar. Hon gjorde vridna kardemummabullar med strösocker ovanpå. På gammal mjölk skulle det vara sa hon. Inte vet jag vad det gjorde för skillnad ;-) Men viktigt var det enligt henne.

Alltså. När jag bakar så vill jag att det ska bli perfekt. Ingenting annat än perfektion är bra nog. Så när mina bullar bli lite för platta. Ojämna. För lite kanelsmak. För lite smör eller kanske för mycket. Så vill jag bara kasta skiten och aldrig mer baka bullar.
Men enligt andra är de goda? Man har väl olika måttstock på vad som är bra och inte kanske?
Ett uttryck jag verkligen avskyr är "Huvudsaken är att det smakar bra" när något är fult! Nej nej nej! Bakverk ska vara vackra att se på och smaka gott. Annars tappar det halva poängen. Lite som sugarpaste, vackert att se på men smakar skitäckligt! Därför använder jag inte det längre. Eller som mina bullar idag, de smakar bra men blev fula. Så trist!

Nu är dessutom min mage alldeles jäst. Min kropp blir inte så glad på mig när jag stoppar ner för mycket kolhydrater men framför allt gluten. Synd att det är så gott bara. Egentligen borde jag kanske äta enligt GI? Något liknande iallafall för jag märker hur min kropp protesterar mot allt det här. LCHF älskade jag när jag höll på men jag gillade inte vad det gjorde med mig riktigt.
Svårt det där när "lagom" inte är ett alternativ.
Vi äter skapligt. Normal vanlig mat. Men ja mår inte så bra av den. Suck! Egentligen kanske vanlig normal mat fast med mycket mindre kolhydrater vore något? Men jag vill inte lägga till mer fett! Det kändes inte fräscht alltså. Jag mår illa bara jag tänker på all ost och grädde. Alla dessa ägg och kött.. Det funkar inte för mig.

Kenny vill äta stenålderskost. Alltså jag vet i fan?
Svårt svårt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar