torsdag 28 mars 2013

Dipp

Att jag aldrig lär mig. Jag vet inte varför jag har ett behov av att vara supermorsa? När jag vet att det räcker att vara en kärleksfull mamma. Man måste inte vara perfekt. För det mesta kan jag intala mig det men så ibland kör jag fullt ös tills jag kör slut på mig själv. Så idag har jag en dipp. Total trötthet. Var det värt det? Absolut inte. Men det är samma visa varje gång vad det än gäller. Om det är en middagsbjudning, födelsedag, träning eller bara vanlig vardag så går jag all in tills all energi är slut.

Nu väntar fyra lediga dagar tillsammans med familjen. Jag ser fram emot att få spendera tid tillsammans med barnen. Mina härliga ungar. Kenny hade fotat Melvin imorse innan förskolan och jag har aldrig sett en gulligare påskkärring. Hoppas på att få se en bild av Elliot också men vi får se om han vill vara påskkäring alls. Jag skickade med lite smink till förskolan så att Melvin kunde bättra på sitt under dagen ;-) Pluttisar.

Kaffe och choklad. Så ser min dag ut. Och vila. Påskäggen är fyllda och färdiga.
Riset står i köket. Men påsken egentligen inte speciell för mig, inte mer än att det är en ursäkt för att få äta godis flera dagar i streck och skämma bort barnen med detsamma. Pyssla lite extra och få några dagar ledigt. Förmodligen så som de flesta familjen känner inför påsk? Jag menar, visst, kristendomen har integrerat sina högtider så att de infaller på samma tid som de hedniska men det betyder inte att alla som firar den gör det för att de är troende.

Fritt kopierat från hedendom.se
Vårfirande

"Alternativa benämningar: Vårfirande, Vårdag, Vårfruns dag, Vårfrudagen, Våffeldagen, Vårbrytning, Vårfest, Tranafton
Vårens ankomst firas vid vårhögtiden. Denna högtid infaller vid vårsolståndet och tranornas ankomst. Vårens ankomst sker vid olika tidpunker i olika delar av norden, därför finns en väldig variation när högtiden firas. De viktigaste inslagen är vårelden och fruktbarhets vigning av markerna. I norr har ofta dessa våreldar legat så långt fram att högtiden smällt samman med majfirandet.
Viktig del i firandet handlar om att Vårfrun - det vill säga Freja - kommer tillbaka med värme och liv. Namlikheten mellan orden Vårfrun och Våffel samt det faktum att detta är en äggsäsong har gjort att man kallar dagen för Våffeldagen."

I mångt och mycket så är Sverige fortfarande hedniskt, många vet bara inte om grunden till våra högtider.
Så. Nej jag och min familj är inte kristna och vi firar inte tex Jul eller Påsk(våren) på grund av att någon skrev en bok för tusentals år sedan utan vi firar det för att det är svensk tradition, för att det är roligt och för att det ger oss extra tid med varandra och en guldkant på tillvaron.

Så Glad Vår allesammans ❤






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar