måndag 8 oktober 2012

En tanke bara

Igår när vi var ute på ridtur så svischade flera bilar och även en traktor med släp förbi Grimms rumpa med så där en meters marginal. Utan att sakta ner det minsta. En bil gasade till och med på lite extra precis när den passerade.

Jag undrar om förarna inte förstår att Grimm är ett djur? Ett stort tungt djur som inte går i en hage utan som står vid vägkanten. Förvisso med en ryttare på ryggen men inte är han fastnitad i kanten för det.
Hästar kan bli rädda. De är inga maskiner!
Så varför inte bara sakta ner lite? Ha lite koll. Visa hänsyn precis som man gör om det är ett litet barn på cykel?

Hästar är djur. Precis som vilda djur då de styrs av flyktbeteende om de blir rädda.
Bromsar de inte in om en älg står vid vägkanten undrar jag?

Grimm är väldigt trafikvan. Många skulle säga trafiksäker men det tycker inte jag att man kan säga. Säker? Nej han är ett djur. Åter igen, djur kan bli rädda hur vana de än är vid brummande bilar och skramlande släpkärror.

Jag som sitter på hästen kan bli svårt skadad vid en krock men jag undrar om förarna tänkt på hur skadade de själva kan bli vid en kollision med ett säg ca 700 kilos djur? Och vill de ha mitt liv på sitt samvete om de nu skulle klara sig själva bra?

Nej. Det behövs mer medvetenhet om hästar i trafiken. Mer kunskap om hur de fungerar och det behövs mer hänsyn till oss, era medtrafikanter som färdas på "fordon" som är en aning mer oberäkneliga än era bilar och definitivt mer lättskrämd än en cyklist. Ändå är det cyklisten ni väjer för, hon kan ju vingla till!

Logik?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar