söndag 18 november 2012

19 November

November. Höst eller kanske vinter om man vill? Fast med många plusgrader så känns det mer som höst. Visst ska det vara ett visst antal minusgrader i ett visst antal dagar för att räknas som vinter? Jag minns inte hur många.

Här och var ser man i fönster hur folk har plockat fram adventljusstakar och gardiner... Läser i bloggar om hur de pyntar. Ett hus här nära mig har spökat ut sig med fyrtioelva ljusslingor i olika blinkande grälla färger.

November.
Det är inte det minsta stämningsfullt! Inte vackert. Det ger ingen julkänsla för det är November!
Varför kan inte människor vänta till första advent åtminstone?
Själv är jag uppvuxen med att man kunde ta fram ljusstakar, ljusslinga i trädgården och någon stjärna första advent, sedan hade man de pyntet fram tills dagarna innan julafton, då plockade vi fram resten av julpyntet. Alla traditionsenliga tomtar.

Nu är förstås inte min uppväxt på något vis en måttstock för hur det bör vara hos alla.. Men 19:e November.. Och innan dess behöver man väl inte vräka fram en massa julpynt?

Sluuuuta.

1 kommentar:

  1. Jag äääälskar jul och dess pynt men brukar hindra mig själv tills första advent(men vill inte plocka fram då heller egentligen om det inte blivit december än...) annars hinner man nästan tröttna tills jul.... Däremot gillar jag tända lampor i fönstret, men finns ju andra fönsterlampor än just julstakar :)

    SvaraRadera