söndag 4 november 2012

Söndag

Jag funderar ibland kring det här med sjukskrivningar. Alla dessa oavsett orsak innebär i princip samma sak dvs en läkare anser att den här personen är sjuk. Ändå läggs det av andra en massa värderingar i de olika orsakerna till sjukskrivningen..
Har man brutit ett ben är det ingen som förväntar sig att du ska fungera som vanligt. Har man däremot som jag och många med mig en psykisk åkomma så förväntas jag kunna "bita ihop" vid behov, jag förväntas skärpa mig och fungera trots att jag är precis lika mycket sjukskriven som någon med en fysisk sjukdom. Ibland gör det mig frustrerad. Kanske främst för att jag själv lägger dessa krav på mig själv. Därför har jag någon gång önskat att jag istället led av en fysisk sjukdom, gärna en med ett slutdatum att se fram emot för det vore så mycket enklare än det här.

Jag klarar så klart andra saker än någon med brutet ben ;-) Och ibland rider jag. Ibland går jag promenader och leker med mina barn men mest är jag faktiskt hemma och är sjuk. Och kämpar för att bli frisk medan min omgivning inte förstår alls. Jag har till och med fått hintar om vilken "tur" ja har som får vara hemma. Tur? jomenvisst.
Skulle helt ärligt byta bort det här mot en frisk vardag vilken dag som helst.

Jag är inte ute efter att andra ska tycka synd om mig, men det vore skönt att slippa kommentarer om hur skönt det vore att få vara hemma! (Som jag?)
För det här är inte skönt. Jag är inte ens mammaledig, jag har inte varit det sen Melvin var 1,5 år.
Mitt mål är att bli tillräckligt frisk så att jag klarar av att ta ut min föräldraledighet med min son och att Kenny ska kunna arbeta 100% igen, något han inte gjort på över två år.

Den här söndagen har hur som helst varit härlig. Jag, Kenny och pojkarna var på Kolmårdens djurpark och det var nog det bästa vi kunde gett Melvin. Han ville inte hem ens efter fem timmar där och han gick själv mesta delen av tiden. Duktiga unge! Även Elliot hade skoj. Båda tyckte om delfinshowen men häftigast var enl Melvin noshörningarna och elefanterna. Min favorit var den vackra vargen och den brunstande(?) galna minigrissuggan som bet mig i foten :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar