onsdag 7 november 2012

Sköna människa!

Läste lite bloggar och hamnade hos min favoritbloggerska, Lady Dahmer.

http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/2012/november/nej-katrin-du-borde-skammas.html

Läs gärna! :-)

Jag har omvärderat min kropp. Jag har bakslag där jag också vill vara "snygg och smal" som om det vore synonymt på något sätt? Jag ÄR snygg och rund. Om nu snygg vore det viktigaste? Nej!! Vill jag skrika.
Många är idag precis livrädda för lite fett, som om ett extra lager direkt betyder att man kommer att dö av fetma. Och det är helt legitimt att påpeka för andra att de behöver tappa några kilo, för man "ska" vara smal. När någon sedan går ner i vikt så haglar berömmen och ätstörningarna gynnas.
Som om alla smala är hälsosamma? Nej. En del är bara smala men utan muskler, utan en bra kondition och en bra kosthållning.

Nej! Det är inte okej att du talar om för mig att jag behöver gå ner i vikt. Mitt utseende säger inte mycket alls om min hälsa. Visst att jag själv skulle gilla att gå ner i vikt men det är inte nödvändigt. Min kropp är stark. Den orkar med att göra massor roliga saker. Jag äter ganska nyttigt i veckorna, varken ris, pasta, bröd eller socker mer än någon enstaka gång och jag går på periodisk fasta så jag äter inte för många kalorier och jag rör på mig regelbundet. Ändå vill min kropp väga så här.
Min gissning är att den helt enkelt tröttnat på misshandeln av självsvält, överätning och missbruk jag utsatt den för genom åren. Det är okej. Min kropp förlåter mig kanske en dag. Men ska jag då lyssna på min omgivning och lägga på mer krut? Anstränga mig lite mer för att nå det där smala idealet? Jag vet vad det skulle innebära, gör jag mer blir jag sjuk och det är inte värt det. Jag känner mig själv, jag ramlar dit så lätt och sen sitter jag där hukad över toaringen och spyr upp allt inuti. Sen sitter jag där med en tomt ekande kropp, orkeslös men nöjd. Berusad av kilona som tappas, lycklig över ruset i kroppen av svälten.

Vet ni vad det värsta är? Ni skulle heja på mig. Tala om hur duktig jag är utan att veta ett skit om vad jag gör mot mig själv. Då skulle jag vara "hälsosam" nog i mångas ögon. Inser ni hur sjukt det är?

Dra åt helvete jag ÄR hälsosam. Och rund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar