fredag 10 augusti 2012

Familjeband

Jag kom över en mycket intressant forumstråd på Familjeliv idag. Den handlade om vuxna barns relation till sina föräldrar och det var tydligt delat i två grupper som mer eller mindre idiotförklarade varandra.

När man är vuxen och har flyttat hemifrån så har man enligt mig gjort just det, flyttat. Då kan man inte uppföra sig som att man bor hemma när man är där på besök. Det är min åsikt.
Andra tycker att man alltid ska vara välkommen och att det är fritt fram.

Men om man tycker att man kan gå "hem" och tex riva i frysen och ta för sig hos sina föräldrar, är det då okej för föräldrarna att göra samma sak?

Jag dömer inte. Alla gör som de själva vill och så länge alla parter är nöjda så är det väl bra.
Men jag skulle aldrig känna mig bekväm med att stövla in och riva runt hos någon. Oavsett om det är min mamma eller inte.

Jag och Kenny har nycklar både till mina föräldrar och till svärmor. Vi vattnar gärna blommorna eller tar hand om djuren. Men ingen av oss har ett intresse av att nyttja deras hem när de inte är där för åker vi dit är det för att träffa dem och umgås. Det skulle bara kännas märkligt och som om vi utnyttjade situationen om vi gjorde det. I tråden fanns folk som till och med gick i frysen och försåg sig själva med mat??

Är man vuxen så tycker jag att man ska respektera sina föräldrar precis som man respekterar andra vuxna. Det handlar egentligen inte om huruvida föräldern säger ifrån eller inte utan det handlar om respekt. Och jag skulle aldrig kunna göra såna övertramp.

När vi bott hos mina föräldrar för att ta hand om djuren så säger de alltid att det bara är att använda deras mat och annat. Men vi handlar ändå med oss eget. Jag vill inte snoka runt bland deras saker och jag vill att de när se kommer hem ska veta vad som finns. Vi uppför oss som hundvaktande gäster för det är precis vad vi är. Gäster.
För vi bor inte där.

Läste en annan tråd om ett medelålders par som just renoverat sitt sommarställe och såg fram emot att få vara lite nyförälskade på nytt och få tid för varandra.
Då bokade deras vuxna barn in sig hela sommaren! Så alltid hade de barnen där och nu visste de inte hur de på ett fint icke sårande sätt skulle be barnen att dra! ;)
Och visst. Det är härligt att umgås men man måste respektera varandras privata sfär och inse att när man flyttat hemifrån är man en gäst. Man kan inte och bör inte fritt stövla sig fram i sina föräldrars hem bara för att man kan eller får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar