måndag 6 augusti 2012

Suck

Igår kunde jag inte sova. Sedan jagades jag av mardrömmar hela natten och vaknade flera gånger kallsvettig. Ingen bra grund för en ny dag direkt.

Skulle kunna hugga av mig ena handen. Eller doppa den i bensin så det slutar att klia.

Tänkte på det jag skrev igår, ingen är väl helt fördomsfri? Jag har själv fördomar även om jag inte tänker på dem som just fördomar utan faktiskt sanningar.
Det komiska är att så gott som alla fördomar har undantag. -Ja men han är rätt schysst ändå. Brukar det låta.

Här kommer mina värsta fördomar.
-Feta människor är korkade.
Och då är jag själv överviktig och har en överviktig mamma och andra i min närhet. Men det är förstås inte samma sak. ;)
-Kristna människor är dömande och tråkiga. Präktiga. Inte funnit något undantag för den fördomen ännu dock.

Jag antar att folks fördomar kommer hemifrån? När jag växte upp skämtade man inte om invandrare. Smygrasism var helt enkelt inte okej och det är jag glad för. Det gör mig arg när människor håller på med sånt.
I mitt familjehem fick jag istället med mig att svenska kyrkan är full av idioter och att folk med glest mellan tänderna med största sannolikhet är frireligiösa.

Min syn på religion och i synnerhet kristendomen är att den talar om hur man ska vara och dömer de som inte passerar genom den snäva mallen.

Därför döper vi inte barnen. Jag vill inte att de blir en del av det här jag inte alls tror på. Därför gifte vi oss borgerligt för jag behöver inte bli välsignad av en gud jag inte tror existerar.
Faktum är att jag inte vill ha något med kyrkan att göra alls.

Känner att den röda tråden försvann och det blev lite rörigt det här. Det jag ville komma till var egentligen att jag också ha fördomar. Och de flesta fördomar har undantag och säger emot sig själva.
Det finns med all säkerhet roliga och lättsamma troende också. Jag säger till när jag träffat någon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar