onsdag 2 januari 2013

Kluven

Jag blir inte riktigt klok på det här med vågskålen. För att slippa onödig stress och tankar så behöver jag avstå från saker som framkallar det. Men hur gör man det utan att framstå som dum i huvudet?
Vissa saker är enkla. Jag älskar att bjuda hem tjejerna men just nu gör jag ingenting sådant för det tar för mycket av mig. Det förstår de allra flesta att det betyder inte att jag inte vill träffa mina vänner, det betyder bara att jag inte riktigt orkar nu. Jag avstod ifrån att fira jul med min mamma.
Jag stannar ofta hemma för att vila istället för att följa med på saker, för att jag behöver prioritera mig själv. Men det känns som att jag inte kan förvänta mig att människor omkring mig ska förstå det här. Därför tänker jag att det är bättre att bara göra saker, ha den där bankande stressen i öronen dagarna innan, inte kunna sova, inte kunna äta. Och sedan tar det några dagar av vila så är jag mig själv igen.
Men är det verkligen det rätta att göra? Egentligen?
Dagarna det tar för mig att återhämta mig efter stressande situationer är dagar som tas ifrån mina barn. Dagar då jag kunnat vara en mamma till dem, lekt med dem, lagat mat åt dem, sövt dem.. Istället ligger jag där och vilar. Mamma är trött. Alltid.

Jag har lovat mig själv att våga säga nej. Det måste vara okej att göra det. Jag säger nej för min och min familjs skull, när det behövs. I år måste jag lära mig att prioritera och portionera ut min energi där den behövs som mest.
Klarar jag bara det, då kan jag vara en rätt bra mamma tror jag :-) En gladare och piggare. Det är mitt mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar