söndag 16 december 2012

Kränkt

Jag ögnade igenom min Facebook nyss och blir bara så trött. Jag tappar tron på mänskligheten. Känner mig som den enda människan på jorden bland apor.

Folk på min vänlista gillar sidor med ett innehåll som är rentav fördummande. Någon har knåpat ihop en text som helt saknar verklighetsförankring.. Det är att dra allting till sin spets utan någon som helst fakta och det värsta av allt är att folk bara sväljer det och till slut tror att det är sant.
En del saker stämmer men och? Ja nu klipps seriefiguren från 30-talet bort ur Kalle Ankas jul. Barnen skiter i vilket kan jag lova. Saker kan inte alltid vara som det varit, ibland behöver man släppa taget om dåtiden och låta sig utvecklas.

Men sluta gnäll om att någon förbjudit pepparkakssången! Det blir bara löjligt för det är inte sant. En lärare på en skola valde att inte ha med den, orsak inte helt känd.. En mamma någonstans väljer att uppfatta det som att hennes son inte får vara pepparkaka och ringer Aftonbladet och tjuter.
Seriöst?!
Har det ett nyhetsvärde verkligen?

Tintin har inte plockats bort från Kulturhusets hyllor! Böckerna har bytt sektion. Flyttats 10 meter till en hylla där de passar bättre 2012.

Tack vare våra fantastiska sociala medier som kan användas till så mycket bra saker.. Jag menar, att sprida information snabbt tex och förstås det uppenbara att kunna hålla kontakt med vänner och familj på ett enkelt sätt. Men tack vare dem så kan varenda liten bitter svensk tycka en massa och spy ut sina korkade åsikter varpå en massa andra trycker på "like" utan att knappt ha läst, alls tagit reda på om det ens stämmer i verkligheten.. Och vips har det blivit sanning.

Jag blir kränkt. Jag blir kränkt av alla inskränkta människor som säger sig bli kränkta av att vi i dagens Sverige strävar emot ett mångkulturellt samhälle där alla är lika värda.
Och ja. Då kanske vi får släppa på vissa saker. Karikatyrer från 30-talet tex och ge våra barn rätt syn från början.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar